top of page
Zoeken

Offline vermaak

Slow living, offline zijn, in het moment leven, mindfulness, we hebben er allemaal wel eens van gehoord. Rustig, bewust en met aandacht dingen doen. Ik moet zeggen, ik vind het soms knap lastig. Het is zo makkelijk om lekker even een serie zoals 'Friends' aan te zetten en mezelf af te leiden van de drukte in mijn hoofd.


Maar die schermen maken me ook moe en overprikkeld. Maarja dat merk ik pas later... In de afbeelding hieronder zie je hoe dat eruit ziet.



Is het realistisch om altijd te letten op 'genoeg offline zijn'?

Ik weet inmiddels dat ik op de lange termijn veel meer profijt heb van meer offline zijn. De realiteit is dat het niet altijd lukt en dat geeft niet. Als er bij mij maar periodes tussen zitten van meer offline zijn dan komt het wel goed. In die periodes kan ik mijn rust inhalen en mijn energie opladen. Ik doe dan weer meer ideeën op van dingen die ik fijn vind om offline te doen en zo is mijn verzameling aan offline-vermaak-ideeën best groot geworden.


Maar wat doe je dan in die 'offline tijd'?

Er zijn een hoop dingen offline te doen, maar je moet er maar net aan denken. Hieronder staat een lijst met allerlei ideeën. Het ene zal bij je passen, het andere niet. Kies er iets uit wat jou leuk lijkt en probeer het eens uit.

  • Leg een moestuin aan of onderhoud deze. (Binnen of op het balkon kun je ook kruiden laten groeien.)

  • Doe een bord- of kaartspel.

  • Organiseer je huis. (Sorteer je favoriete boeken, je foto's, je spelletjes kast, je rommellade, een verzameling of je hobby spullen.)

  • Organiseer een feest/evenement. (Een kledingruil/huisfeestje/diner thuis met 5-gangen/een benefiet bijeenkomst/spelletjesavond.)

  • Bekijk oude fotoboeken of memorabilia.

  • Doe aan bullet journalling.

  • Doe aan (yin) yoga.

  • Beoefen een andere sport.

  • Doe puzzels uit een boekje zoals sudoku, binaire of dot-to-dot.

  • Schilder.



  • Teken. (Leer hoe je dieren/mensen/huizen tekent of misschien maak je wel een eigen stripverhaal?)

  • Bak. (Bak die heerlijke appeltaart, citroencake of probeer iets nieuws uit.)

  • Kook. (Bereid alvast wat maaltijden voor in de vriezer, snijd groente voor later of maak een uitgebreide lunch.)

  • Doe een 'do-it-yourself' project. (Ga bijvoorbeeld naar de kringloop en maak een oud fotolijstje weer mooi of verbouw een meubel.)

  • Creëer systemen voor in huis. (Bijvoorbeeld een handig schoonmaak schema of een nieuw financieel systeem.)

  • Dans op muziek.

  • Zing mee met muziek/karaoke. (Zing mee met de karaoke van 'Morgen ben je sterk' en print de songtekst uit.)

  • Leer piano spelen. (Leer bijvoorbeeld de blues!)

  • Leer gitaar spelen (in een specifieke stijl is ook leuk zoals flamenco bijvoorbeeld).

  • Leer een ander instrument bespelen.

  • Schrijf een versje.

  • Schrijf een (kort) verhaal.

  • Schrijf een ansichtkaart of maak slakkenpost voor een dierbare en breng het naar de brievenbus.

  • Lees versjes en gedichten.

  • Typ een mooi gedicht na of maak er eentje op een typemachine. Met een mooie pen kalligraferen kan natuurlijk ook!

  • Lees slaap- en ontspanningsverhalen.

  • Lees over hobby's die je kunt beoefenen.

  • Lees fictie of andere non-fictie boeken.



  • Fotografeer. (Maak bijvoorbeeld een drieluik of maak een verhaal van foto's.)

  • Ga naar een pretpark.

  • Maak iets schoon. (Niet altijd leuk maar het gevoel daarna is heerlijk.)

  • Wandel door de natuur.

  • Wandel langs poëzie die in de stad te zien is.

  • Maak een collage. (Van dromen/dingen die je blij maken/je dierbaren.)

  • Knutsel. (Maak een miniatuur/maak handgeschept papier/maak geur kaarsen.)

  • Doe aan handwerken. (Brei of naai, maak zelf een boekje met papier, doe iets met klei.)

  • Speel met kinderen. (Pak die blokken en bouw samen iets, teken of knutsel samen, ga naar de speeltuin of de kinderboerderij.)

  • Maak een puzzel. (Sostrene Grene heeft nu hele mooie!)

  • Wandel naar de bakker en haal daar een heerlijk broodje.

  • Visualiseer. (Denk bijvoorbeeld aan een rustige plek waar je helemaal kunt ontspannen, wat zie je er? Is het binnen of buiten? Staan er meubels/huizen/bomen? Is het er warm/zonnig/koud of sneeuwt het? Zijn er mensen of dieren?)

  • Doe aan zelfzorg. (Neem een masker. verzorg je huid, haar en nagels, neem een warm bad/douche of ga naar de sauna.)

  • Mediteer. (Of doe oefeningen uit 'Als mediteren niet lukt'.)


Natuurlijk moet je bij sommige van deze dingen ook even online gaan om bijvoorbeeld een tekst uit te printen of een how-to video te bekijken, maar je bent daarna wel voornamelijk offline bezig. Het gaat er niet om dat je 100% offline bent, het gaat erom dat je kleine stapjes neemt om minder achter schermen te zitten en daardoor hopelijk af en toe wat meer rust en geluk gaat ervaren.


Wat als het maar niet lukt?

Wil je deze dingen wel doen maar lukt het je maar niet om je ertoe te zetten? Dat is heel begrijpelijk. Kijk maar naar die afbeelding bovenaan deze post. Het is op de korte termijn vaak gewoon fijner om jezelf even gauw af te leiden. Het kan ook heel ontspannend werken om lekker een serie aan te zetten. Maar als die schermen je even teveel worden, dan heb ik nog een paar tips om de overgang wat makkelijker te maken.


  1. Luister eens een podcast. Een podcast is natuurlijk online, maar het scheelt dat je niet op het scherm hoeft te kijken.

  2. Wissel schermtijd af met offline zijn. Doe bijvoorbeeld 15 minuten iets offline en sta jezelf dan weer toe om online te zijn. Probeer de offline tijd steeds wat langer te maken.

  3. Dit lijkt heel tegenstrijdig, maar het werkt echt. Bekijk een video van iemand die iets offline doet, bijvoorbeeld van iemand die schoonmaakt, iemand die iets knutselt enzovoorts. Je krijgt op een gegeven moment zelf zin in dat schone huis, om te gaan journallen, om in de mooie natuur te zijn of om de tuin eens onder handen te nemen.


Als laatste wil ik zeggen. Wees lief voor jezelf. Wees niet te kritisch op jezelf als het niet lukt. Probeer het gewoon af en toe en sta jezelf ook periodes toe waarin het even niet hoeft. Hoe liever je voor jezelf bent, hoe langer je het volhoudt. En ga voor kleine stapjes, het leven is tegenwoordig nou eenmaal ingericht op online zijn en veel schermtijd hebben. Het geeft niet dat je het ook nodig hebt voor werk/administratie/ontspanning/sociaal contact. Gebruik deze lijst gewoon voor wanneer je voelt dat je behoefte hebt aan wat tijd offline. Besef je ook dat de één hier vaker behoefte aan heeft dan de ander.




Kortom, wees niet te kritisch, besef je dat online zijn deel uitmaakt van de huidige wereld, ga na wat jouw behoefte is (ook op lange termijn) en neem kleine stapjes.


Liefs en onthoud,


"Soms doet wankelen wonderen."


Tessa

















Genoemde tips, posts en downloads.

Ansichtkaarten

Morgen ben je sterk.

Morgen ben je sterk karaoke.

Als mediteren niet lukt.

Morgen ben je sterk songtekst.


Morgen ben je sterk - Tessa Marie (Songtekst)
.pdf
Download PDF • 27KB

22 weergaven1 opmerking

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page